dimarts, 1 d’abril del 2008

Primavera

Com a tot arreu i a totes les escoles ha arribat la primavera. Tema típic per excelència a la majoria de l'aules d'educació infantil.
Intento converitr-ho en un tema àgil i ràpid. Sense gaire feina material sinó molta observació, experimentació, diàleg, etc. La intenció és introduïr alguns conceptes nous i aprendre a agafar dades, sintetitzar-les i després saber entendre, comprendre i explicar una taula o gràfic.

De moment vam començar penjant la làmina de la primavera a la classe; al costat de la de tardor i hivern hem observat i comentat les diferències i quines coses passen ara, hem començat un registre de temperatures cada matí, hem posat les parts bàsiques d'una flor, hem fet una hipòtesi sobre com seria el creixement d'una planta (que s'adiu a la perfecció amb la realitat), l'hem explicat, etc.

La pròxima parada és plantar llavors de germinació ràpida en varies circumstàncies i diferents atencions: regar cada dia, no regar-la mai, deixar-la al sol, plantar-la al pati, deixar-la a les fosques, etc. Ho farem en una taula on anirem explicant en cada cas que anirem veient.

Sembla que l'estiguem treballant molt a fons però realment ho estem fent bastant per sobre. És un tema molt tractat, he vist que saben perfectament la majoria de coses (només un nen mostra problemes amb el nom de les parts de la flor, punt que ja anem millorant) i que tenim altres temes (potser relacionats) que ens interessen més: les abelles!
He aprofitat el tema primavera des del punt de vista lectoescriptura. Treballar paraules, frases, etc.

Us deixo unes fotografies:



Làmines de tardor i hivern. Extretes d'Educima; ens han servit per encetar el tema amb una conversa per avaluar conceptes inicials o veure quines són les coses per les quals més s'interessen. El fet que es tracti del mateix paisatge cada vegada permet una continuïtat en tots els aspectes que surten representats i que van canviant.
És una de les tantes coses que vaig preparar l'any passat per oposicions. Tot i fer-lo envà en aquell moment (segueixo sent interina) aquest any l'he pogut aprofitar.



Làmina de la primavera. La tenim penjada conjuntament amb totes les altres. Així veiem clarament les diferències o anem descobrint coses noves. Us recomano aquests dibuixos, crec que van molt bé!!



Les parts de la flor. El dibuix de la flor està extret d'un llibre de dibuixos que està molt bé. Es diu Rasclet, però no en sé res més. Surten una pila de dibuixos classificats per temes: oficis, casa, escola, família, hàbits (mocar-se, anar al lavabo, rentar-se les mans, etc.)...



Seqüència del creixement de la planta en dibuixos. Extret de la pàgina Midisegni. Els dibuixos d'aquesta pàgina inclouen dues o tres seqüències més però jo en vaig eliminar algunes per simplificar-ho ja que inicialment (també és material fet per oposicions) estava preparat per treballar amb un P3.
Es tracta d'unes làmines imantades. Vaig pintar els dibuixos i els vaig enganxar sobre una planxa d'imant que vaig comprar per construïr diferent material. Després vaig posar-hi aironfix a sobre i vaig retallar. Si no està ben enganxat el full salta de l'imant, però és una cosa que he anat arreglant.
D'aquesta manera podem jugar amb el material imantat que als nens els agrada molt. Ho deixem enganxat a l'armari metàl·lic que tenim al nostre racó.
També hi ha l'opció (que no he portat a terme per falta d'espai a l'escola) de pintar una part de l'aula (un racó destinat a això) amb una pintura feta amb partícules de ferro. Aquesta pintura, després pot rebre una capa de color (que sempre quedarà més bonic) i permetrà jugar amb peces imantades. Penso que és una bona idea i solució! Alguna cosa diferent. Però, és clar, s'ha de disposar de material per a jugar-hi després.

En fi... nosé què us semblarà tot plegat. Si algú vol alguna idea ja sabeu, agafeu les que volgueu malgrat que nosé si són molt bones. Encara he d'aprendre molt! També accepto crítiques eh, sobretot...

Us mantindré informats del nostre treball a l'aula :)